16 Apr 2002

Intervju sa Murad Hofmannom

Objavio: znaci
Napomena: 
Intervju su napravile i objavile Islamske novine (Islamische Zeitung), 24. I 2002. godine. Prijevod: Samir Beglerović Autor: Islamische Zeitung
Kategorija(e) tekstova: 

 


Islamische Zeitung: Gospodine Hofmann, živite ovdje u Aschaffenburg-u, a također i u Istanbulu. Gdje je ljepše živjeti, za jednoga svjetskog diplomatu?

Murad Hofmann: Ljeti živim u Turskoj, zimi u Njemačkoj. Želim i ljeto i zimu doživjeti onakve kakvi oni jesu, a što je nemoguće postići u Njemačkoj ljeti. U Njemačkoj je, opet, zima stabilnija, također i hladnija. 

Islamische Zeitung: Kako doživljavate trenutno stanje u Istanbulu, svakodnevnicu? 

Murad Hofmann: Rekao bih da se Turska ne nalazi samo u privrednoj krizi, već u jednoj političkoj, štaviše, državnoj krizi. Kada sam oženio svoju suprugu, Turkinju, prije 25 godina, odnos turske lire i njemačke marke bio je 1:14. Sada je taj odnos 1:623 000. Uvjeren sam i da se nastoji ukinuti ezan. Naravno, postupno. Prvo se nastoji ograničiti učenje ezana na samo centralne dijelove. Nakon toga smjera se "zatvoriti" džamije na jedno mjesto odakle bi se ezani istodobno oglašavali. To se može činiti kao jedan napredak u smislu poboljšanja kvaliteta mujezinā, ali će, uslijed toga, hiljade drugih mujezina naći se na ulici. Očigledno da je na Fatihovome (trgu) za 65 džamija zabranjeno korištenje razglasa prilikom davanja ezana, s obrazloženjem da tu ima mnogo džamija, koje "smetaju" jedna drugoj. U Fesu nalazi se 330 džamija. Kada se istodobno iz svih ovih džamija počne oglašavati nastup namaskoga vremena, to je nešto nevjerovatno. Ezan se podiže kao iz neke doline, naviše, čovjeku se čini da ga može uhvatiti. Slijedeće što se (u Turskoj) može očekivati jeste neki kvar na električnim instalacijama, nakon čega se poziv  ne bi čuo nekoliko dana; vjerovatno bi se tvrdilo da je neki kvar u centrali. 

Islamische Zeitung: Pojam evropski islam, polahko ulazi u terminologiju. Vaš komentar!? 

Murad Hofmann: Taj pojam počeo je upotrebljavati prvo Bassam Tibi, i tu vrstu islama ja, dakako, ne želim. Do sada taj pojam nisam upotrebljavao, budući imam jedan utisak da ti ljudi, koji o takvome islamu govore, pojmom evropski islam više akcentiraju Evropu a manje islam.

  To ne podrazumijeva da ja lično smatram da islam u svakoj zemlji gdje se širi dobiva i jednu lokalnu boju. Kada poimam islam u SAD-u, a stanje islama tamo budi mi nadu, asociran sam na Afroamerikance, na jednu vitalnost, intezitet vjerovanja koji crna rasa nosi. Interpretacija islama u SAD-u podrazumijeva jednu izuzetno jaku intelektualnu komponentu, jer haman svi muslimanski emigranti Amerike postaju studenti. To znači, akademski dio američkoga ummeta jači je nego u bilo kojoj drugoj religiji! Svaki peti zubar u SAD-u je musliman. Većina njih sebi je obećala za vrijeme studija da će 10% svoje zarade davati za islam. A u SAD-u biti zubar znači biti milioner.

          U septembru, neposredno prije događanja zla u Čikagu, bio sam na sastanku ISNA-e. Došlo je oko 33 000 muslimana Amerike, a skoro polovina njih bila je mlađi naraštaj, ispod 24 godine života. Od toga, opet, bilo je mnogo žena. Trebao sam održati predavanje na tome skupu na kome su učestvovali predstavnici judaizma, kršćanstva i islama. U Organizacionome komitetu bilo je, pored pripadnika drugih religija, 20 muslimana a od toga njih 19 bili su zubari. Stoga je potpuno jasno da islam u SAD-u podrazumijeva jednu intelektualnu komponentu. 

Islamische Zeitung:  Kakav je bila vaša spontana reakcija na događaj 11. septembra? 

Murad Hofmann: Prvo pomislih da su to kamikaze, Japanci, koji se žele revanširati za Nagasaki i Hirošimu. No, ubrzo je situacija postala jasna. Samo sam rekao: "Allahu, zaštiti Tvoje muslimane!"

          Trebali smo se od Usame bin Ladena ranije distancirati. Za el-Qa'idu nisam ranije čuo, ali se znalo za bin Ladena. Musliman ne može drugome muslimanu osporavati pripadnost islamu, a to se odnosi i na bin Ladena. On je produkt našega tla. Kur'an zabranjuje samoubistvo, bez  izuzetka. Stoga sam zaprepašten činjenicom da nekolicina uglednih muslimana opravdavaju samoubistvo. Poznato je da su tjekom povijesti čovječanstva većinu najokrutnijih ubistava počinile osobe koje imaše dobru vjersku naobrazbu. Doživjeli smo Asasine. To su bile osobe koje bi konzumirale hašiš a zatim počinile samoubistvo, ubivši pri tome druge ljude, kao što je Nizamul Mulk. 

Islamische Zeitung: Smatrate li da su glasovi osoba nemuslimana iz javnoga života a nakon 11. septembra bili pozitivni? 

Murad Hofmann: Da, čitao sam u Islamische Zetinug-u npr. stavove Guenther Grass-a, koji su bili veoma pozitivni. Moram reći, po mome motrenju događaja od 11. septembra, u SAD-u uopće nije napravljena analiza uzroka tih događaja. Tako je u SAD-u i dan danas. To implicira slijedeće: u SAD-u nije dozvoljeno analizirati niti uzroke koji dovedoše do holokausta. Mediji uvezuju sve pokušaje objašnjavanja kako je to došlo do holokausta, po ovoj tezi: sve je jasno, što znači sve je oprošteno. Dakako da svako zagušivanje analiza ide u korist Izraela.

          Događaji od 11. septembra ne mogu se rasvijetliti, ne mogu se analizirati, a da se ne razmišlja i o Izraelu. Uvijek će postojati neki bin Laden sve dok se tim ljudima (Izraelu) pravedno ne sudi. Ujedinjeni narodi izglasavaju rezolucije koje će biti sprovedene samo ako su suprotne interesima neke islamske zemlje, npr. Iraka. Rezolucije, koje idu u korist muslimana, još nigdje nisu sprovedene. Kašmir: još prije četrdeset godina trebao se održati narodni plebiscit! Palestina i Izrael, još niti jedna rezolucija nije sprovedena. 

Islamische Zeitung: Koji bi bio vaš savjet muslimanima Njemačke, Evrope?

Murad Hofmann: Vidim opasnost u činjenici da su muslimani sada gurnuti u jedan apologetski (odbrambeni) ćošak. Naš cilj postići ćemo samo onda kada našoj okolini pokažemo da imamo nešto za ponuditi, a ne uvijek prosjačiti.

          Do sada, uvijek smo nešto tražili: hoćemo munaru, naše mezarje, šerijatski način klanja, uvijek nešto. Ovako to izgleda, bit ćemo sretni i zadovoljni ako nas se tolerira (kao muslimane).

Bit ćemo istinski prihvaćeni kada naša okolina shvati da im imamo nešto za ponuditi, nešto što je za njih nužno. To su (prije svega) stvari koje će Zapad izvesti iz kulturne katastrofe. Mnogo ljudi danas ima osjećaj: "Pa to nije moguće!" Jedni simpatiziraju zelene, drugi studiraju islam, treće, opet, Allah uzvišeni direktno preobraćuje.

Uostalom, niti jedan prijevod Kur'ana ne može biti tako loš da nekoga ne može dovesti do islama. Nakon 11. septembra broj osoba koje prelaze na islam nije opao! Tek prije nekoliko dana dobio sam pismo od jednog diplomiranog psihologa iz Njemačke, koji je sada primio islam.

Ocjena: