21 Nov 2005

Pitanja i odgovori (41): šerijatska valjanost ''građanski'' sklopljenog braka

Objavio: znaci

Prije nekoliko dana kroz razgovor sa jednim prijateljem koji upravo treba da diplomira na fin-u dosli smo jedne, nama, vrlo zanimljive teme. Naime, počeli smo razgovor o ženidbi i došli smo do toga, kako je se vjenčanje vrsilo prije nekih 20-30 godina, tj. Za vrijeme socijalizma. Iskreno rečeno, mnogi brakovi su sklapani samo u općini a ne i šerijatski. Mene zanima da li su ti brakovi koji su sklopljeni samo državnim zakonom (a znamo kakav je taj zakon bio i kakav je još uvijek) validni, odnosno da li sam ja recimo vanbračno dijete sa stanovišta islama, kao i većina mojih prijatelja koji su vjeri a koji su rođeni onako kako su rođeni, bez šerijatskih propisa (roditelji nisu šerijatski vjenčani, nije proučen ezan i šehadet, itd.). Moj prijatelj tvrdi da je taj brak relativno ništavan, dok ja smatram da je apsolutno ništavan osim u smislu formalne papirologije da ne bi dolazilo do zbrke unutar države. A što se tiče šerijatskih propisa mislim da ne mogu prihvatatiti činjenicu da je to validan brak jer zamislite da vas u općini ženi neka dotična žena neiislamske nacionalnosti i vjeroispovjesti, koja je još uz to u ciklusu, i koja je recimo noć prije mnogo popila alkokhola itd., dakle treba uzeti u obzir mnoge činjenice a za koje ne znamo da li su tačne ili nisu jer mi uoćte ne znamo tko je osoba koja stoji ispred nas u općini dok nas ženi. Dakle, molio bih vrlo jasan odgovor popračen argumentima ako je moguće. Hvala puno i da vas nas gospodar, dž.š., nagradi! Amin.

Odgovor: 

Građanski brak ne može biti ništavan zbog toga što je npr. matičarka na dan sklapanja braka pila alkohol. Građanski brak sklopljen po pozitivnom zakonu države, kako se to radilo u komunizmu ali i danas, ipak ima neke elemente koji udovoljavaju osnovnim šerijatskim propisima. Znači, ovdje govorimo o farzima i ruknovima a ne o adabima i mendubima. Zna se da su za sklapanje ispravnog braka, pored nepostojanja srodstva po krvi i mlijeku, te da žena nije u iddetu, potrebna dva osnovna uvjeta. To su prisustvo dva svjedoka muškarca, ili jednog muškarca i dvije žene, te određivanje mehra mladoj od strane mladoženje. Ovog drugog uvjeta u građanskim brakovima po pravilu nema, ali se mehr uvjetno može odrediti i kasnije ako nije određen prilikom samog vjenčanja, čime bračna zajednica naknadno dobiva svoju vjerodostojnost. I mehr se određuje pred svjedocima. No problem je ako su pri sklapanju braka svjedoci bili isključivo žene. Međutim, opet i tu se možemo probati uhvatiti za slamku spasa činjenicom da prilikom sklapanja braka među uzvanicama bude bar jedan muškarac koji čuje pristanak mladoženje i mlade na bračnu zajednicu. Prema tome, teško je i neprimjereno reći za osobu koja se rodila iz takvog braka da je po Šerijatu vanbračno dijete, a Allah najbolje zna!