Kazivanje o duhovnom odgajanju

Kategorija

Napomena
Autor: Mustafa Fevzi ibn Numan

 Vrlo davno u Ezelu - Prapočetku po Božijoj zapovijedi ''Kun!''- stvoreno je jedno fino tijelo. Dato mu je ime Ruh. Nešto kasnije kada je stvoren postojeći svijet – Kaainaat - stvorena je i lijepa djevojka kojoj je dato ime Nefs. Stvarana je postepeno. Pored svoje ljepote ona je osorna, svadljiva, naprasna, podmukla, osvetljiva i odbacuje hajr. Bila je bez stida i straha.

Istiniti Tvorac upita Nefs: ''Ko sam Ja, a ko si ti ?'' Nefs odgovori: ''Ja sam ja,a Ti si Ti . Ja sam svoja, a Ti si Tvoj, nema razlike''. Uzvišeni Stvoritelj baci Nefs u vatru, ali i poslije toga, na ponovni upit Nefs dade isti odgovor. Osuđena je u ledaru, ali i poslije toga dade isti odgovor: ''Ja sam ja a Ti si Ti i među nama nema razlike.'' Onda je Gospodar naredio da Nefs gladuje, bez jela i pića. Stanje gladovanja duša nije mogla dugo izdržati. Plakala je i pomagala. Na upit dala je odgovor (ikrar): ''Ti si Stvoritelj,a ja sam stvorena.''
Nefs je nizak i čini razne niskosti. Navodi na prestupe i prekršaje. Gdje god može nefs zavede. Vjenčali su se: Ruh iz Alemi-emra i Nefs iz Alemi-halka. Svemoćni Gospodar je izdao Ruhu ferman u kome su bila naređenja i zabrane. Nefs ti je potrebna ali je varljiva, ne ugađaj joj, tj. naređuj i primaj pokajanje. Trudi se da nefs prođe stanje Emmare, Levvame (koja sebe kori), Mulhime (nadahnuta) i dospije do faze Mutmeinne (smirena). Ova stanja čine cjelinu zvanu Ruhi-kulli i Nefsi-kulli. Ovi djelovi čovječe postoje i u tebi i u meni.
Iz ovog braka, oca Ruha i maje Nefs rodilo se dijete koje nazvaše Kalb (srce). Stvoritelj pokloni djetetu skupocjeni dragulj da ga čuva na grudima. Taj dragulj je Iman (vjerovanje).
Ocu Ruhu strogo je naređeno da dobro čuva dragulj Iman. Stvoritelj preporuči Ruhu dva čuvara, dva plemenita roba kao dva vezira. To su bili Akl (pamet) i Teufik (uputa). Oni treba da paze na dijete i čuvaju ga. Pamet dobro raspoređuje i zna gdje šta treba (habir), s njim dogovaraj, u njega se pouzdaj i nemoj se povoditi za Nefsom. Nefs ne voli pamet. Drugom veziru ne treba mnogo govoriti, on je iskren i iskusan, visokih je kvaliteta. Nek on bude dadilja djetetu i nemoj ih razdvajati. Trudi se da ih dušmani ne razdvoje. Ne budi uz Nefs nego uz Pamet. Nastanite se i smjestite u gradu Šerijat, tamo su sve pogodnosti. Ali, pazi na dijete, da ga ne vide spletkari. U gradu Šerijat tebi će se pokoravati i mrav i zmija. U jednom dvorcu u gradu smjestite dijete. Dušmani će pokušavati da ukradu od djeteta dragulj Iman, pa dobro pazi. Ako ukradu dragulj, izgubio si i dijete. Nefs će ići na ruku dušmanima djeteta. Ako dušmanima šejtan ne pomogne iz vana, nefs će nastojati da im pomogne iznutra. Zato dobro čuvajte dijete Iman. Kad je Ruh saslušao Božije naređenje, uzeo je dijete i unišao u dvorac. Započeo je odgoj djeteta (sejri suluk). Područje koje pripada pod Šerijat je ogromno. Obuhvata Džennet i Džehennem i doseže do Aršur-Rahmana. Ruh je prihvatio Šerijat za sudiju. Tada Allah pokaza nešto kao sjemenku u liku čovjekovog tijela i reče: Ovdje će se moj propis (hukum) provoditi. Preko ovog će se Nefs i šejtan boriti. Ruh je dobio bajrak zvani Tevhid (jedinstvo). Noseći bajrak u rukama unišao je u predjel zvani I'tikad, mjesto gdje se čuvaju imani (vjerovanja). Tamo je ugledao kroz utvrde ''Zahir''. Ugledao je i kapiju zvanu ''Emmare'' kroz koju svako treba da prođe. Svaki prolaznik je bio uznemiren od divljih ljudi koji su se vrtili oko kapije. Ovi divljaci se nisu obazirali na savršene i uljudne ljude koji su nastojali što prije da prođu kroz kapiju. Između ostalih tu je bio jedan čovjek po imenu Gadab (srdžba) i žena mu Šehvet (strast). Bili su nerazdvojni i neodgojeni. Žena mu je bila vanredne ljepote i zavodljivih kretnji. Čovjek je bio kao pehlivan i svako je podrhtavao pred njim. Svugdje je dostizao. Njih dvoje su izazivali svijet i pravili smutnje. Oni su vladali pred kapijom i sve slabiće ubijali. Sa njima je sarađivala i jedna mađioničarka. Bila je vrlo vješta i svakog je varala. Imala je još svog društva. Pred kapijom oni zaustave i Ruha, kao i svakog i žena Šehvet počne mu se udvarati i tepati mu. Govorila je: ''Ja i moj muž tebe volimo, a ti si lijep kao Mjesec''. Ruh je otjera i ona mu posla svog muža, ali ni on noje uspio. Došla je i mađioničarka, pa se i od nje spasio. Oni se sad udruže i okrenu prema Nefsu. Uspiju i pridobiju njenu naklonost. Ona postade bliskija njima nego svome mužu Ruhu. Njima se sad pridruži i šejtan. Žena nefs pridružila im se da se osveti svome mužu Ruhu. Od velikog uznemiravanja Ruh se razboli i poremeti mu se način života. Dođe mu žena i reče: ''Dragi moj, ja sam ti dovela vrlo dobrog doktora da te liječi''. Taj doktor je bio šejtan. Sada šejtan reče ruhu: ''Ti si jako bolestan i tijelo ti je vrlo oslabilo, došao sam da te izliječim i razveselim. To mi ide od ruke. Ruh ih pogleda i razumi, da su oni gori od goreg, ali je on bio vrlo slab i nije ih mogao otjerati. Žena iskoristi priliku, ukrade dijete i dade ga šejtanu na odgajanje. Kada ovo vidje, Tevfik ode Aklu i reče: ''O mudri veziru, oteli su mi dijete, reci mi šta da radimo''. Obojica pođoše da spašavaju dijete Iman. U putu susretnu jednog odvažnog čovjeka po imenu Šedža'at (junaštvo,odvažnost), a onda još jednog vrlo čednog i uljudnog po imenu Iffet (čednost).
Akl, Tevfik, Šedža'at i Iffet udružiše se da izliječe Ruh i spasu Iman. Oni nađu ljekara a to je bio Muršid. Kod bolesnika su zatekli one izdajice i otjerali ih. Teufik ponovo povrati dijete sebi. Okupali su ga od prljavštine ostale od šejtana i dijete opet dobi svoju prijašnju boju i miris. Muršid reče Ruhu da mu je donio lijekove potrebne za ozdravljenje. Dade mu da popije šerbe i reče mu da sluša liječnika i bude mu pokoran. Ovaj napitak bio je Ašk (ljubav prema stvoritelju). Pruži mu ruku i primi obavezu (bej'at,ahd,zakletva). Iza toga Muršid dade Ruhu lijek zvani Istigfar (izricanje kajanja,pokoravanje Allahu). I djetetu dade šerbe za jačanje. Od ovih lijekova što im je dao Muršid ojačali su i ozdravili i otac Ruh i dijete Kalb. Lijek je bio zikir. Na kraju Muršid dade još jedan lijek. To je bila Džezba (privlačenje Allahu). Sa ovim je muršid završio svoj zadatak i htio otići, ali ga zamoli otac Ruh da im bude posrednik (rabita). Sedžaat i Iffet odvojili su nefs od društva u koje je bila zapala. Oni sada odluče da zajedno krenu na put i prođu kroz kapiju Emmare. Do ove kapije put je bio izrovan. Muršid je našao jedan ravan put i išao naprije, a za njim Ruh, Nefs i Kalb. Ali, šejtan ih nije napuštao i stalno ih je susretao i namamljivao Nefs. Sa šejtanom je bila njegova družina: srdžba, svadža, strasti i drugo. Šejtan je stalno nastojao da zavede nefs. Navaljivao je sa svih strana. Ali muršid i Ruh su išli sigurnim putem. Taj put se zove tarikat. Došli su do kapije Levvame. Akl i Tevfik stizali su uvijek u pomoć Muršidu i onda nastavljali put. Da bi očuvali dijete, stave ga u jednu kolijevku zvanu Sirr (tajna). Tako su išli dalje. Zatim su dijete stavili u jednu kutiju, kao što hadžije drže pare kad su na hadžiluku. Kutija se zvala Hafijj. Kroz sva mjesta kroz koja su prolazili pili su šerbe Zikra. Prešli su prostor od kapije Levvame do kapije Mulhime. Put je bio vijugav. Ruh je bio sve raspoloženiji. Došli su u jedan vrlo lijepi predjel zvani Mali Vilajet (Malo prijateljstvo). Ruh ovdje dobi naročito raspoloženje i doživi otkrića (Futuh). Posebno lijepo bilo je u šatoru Ahfa (naveća skrivenost). Ruh je stalno činio zikir. Ovdje se razboli Nefs. Htjela je da napravi kakvu spletku i uvede šejtana. Plakala je i jadila. Nefs je nađena služavka Hubbi Dunja (dunjalučka simpatija). Nefs se nadala da će joj ova služavka ipak dovesti šejtana. Hubbi dunja se sprijatelji sa šejtanom i skriveno ih sastavi a da ne zna Ruh. Ovo opaze Akl i Tevfik i stupe u akciju da spasu i sačuvaju Nefs. Ovdje je bio jedan čuvar zvani Ilham, koji nije dozvoljavao da se zadrži ništa loše i sumnjivo. Akl i Tevfik kažu Ilhamu šta se dešava sa Nefsom. Ilham otjera šejtana i vrati nefs. Upozorio je Ruha da se ne da zavaravati Nefsu. Kad je Nefs vidjela da je oslabila poče se ulizivati nefsu. Muršidi-kjamil je liječio Ruh od udaraca nefsa. Pojačao je lijek zikra. Muršid je upozoravao i opomonjao Nefs da ne vara Ruh. On je liječio Ruh od nefsinih udaraca. Pojačao mu je i napitak Zikra. Muršid je skupio Ruh, Nefs i Kalb i uz Allahovu pomoć doda im još i jedan drugi lijek Ašk. Ovaj lijek je bio vrlo koristan i efikasan. Za Nefsa je to bio ispit Illellah, koji je djelovao, pa su saznali da zaista vjeruju Allaha i da to shvate i dožive. Kad je popijena i druga doza lijeka, Muršid se odmorio. Ruh i Kalb su bili terbije (pravilno i valjano upućeni), ali ih je i dalje Muršid pratio, upućivao i nadzirao. U osjećanjima se pojavio kao zora i počela otkrivati prefinjene stvari. Prvo pojave, zatim polagano idenje (suluk). Ovdje su sve sumnje otpale. Tako su prešli i predjele Mutneine i došli do kapije Mutmeinne. Na kapiji je bio slavoluk na kome je pisalo Irdži'i (vrati se dušo). Ovu kapiju je gradio majstor Ezela. Do blizu ove kapije neće svako doći (vasil olmaz). Ruh uniđe kroz kapiju i ugleda sve najljepše. Ovome predjelu ime je batin. Ruh je ovdje našao Evlije u grupama. Ovdje je obukao tadž (krunu) Božijeg vilajeta i upisao se u Evlije. Doveden je u ružičnjak Hakikat (istinitost) i sve istine je vidio stvarno (hakikaten). Ovdje je shvatio šta su Pejgamberi a šta su Evlije. Razlike su bile po nuru. Ovdje je vidio istinu o Muhammedu, a.s., (Hakikati Muhammedijje) i njegovu razliku od ostalih pejgambera. Vidio je nutrinu namaza i Kabe (njihov batin). Vidio je nutrinu Kur'ana i njegov nur. Vidio je šta je približavanje Allahu, dž.š., (tekarrub ilallah). Vidio je prostor bez strana i mnogo drugih blagodati. Vidio je viseću tvrđavu - Kasri ma'rifet (dvorac spoznaje). Ruh je unišao u ovaj dvorac i vidio balkon Riza. Oni su tada shvatili i saznali šta je Rabb - Gospodar koji vlada i upravlja. Ovo je peti stepen - Radijje. I Nefs je postao posve zadovoljan. Zatim su prešli u predjel šestog stepena - Merdijje. Gospodar je postao zadovoljan i Ruhom i Nefsom. Nefs posta Abd (sluga) koji voli Gospodara Rabba, a Rabb je zadovoljan od njega (Nefsa). Stigli su do sedmog stupnja - Safije (čistoće). To je najviši stepen. Viseći dvorac se još više rasvijetli i pokaza se još jedan dvorac na čijoj kapiji piše ''Jekin''. Na kapiji je visio ključ od nura, na kome je bio ugraviran Kelimei Tevhid. Dvorac je imao šest strana -šest imanskih šartova. Ovaj dvorac je izvor Kerameta - nadnaravnih darovanja. Ovdje se čuvaju pokloni da se daruje srce kad oživi. Tamo su vrednote koje se darivaju: iman, tevfik, jekin i druge. Tamo kada se smjesti Nefs, šejtan mu ne može ništa. Šejtan se uvijek trudio da minira prilaz dvorcu. Allah je naredio da se oko dvorca stavi ograda nazvana Farz i postavi pet stražara. Ti stražari bili su islamski šarti i to: Kelimei šehadet, Namaz, Post, Zekat i Hadž. Iza ograde Farz bile su još dvije ograde, i to Vadžib i Sunnet, sa zadatkom da čuvaju vjerovanje - Iman. Ove ograde čuvala je vojska zvana Amel (lijepa djela). Čuvarima je naređen istikamet (ustrajnost na pravom putu). Svi dušmani ostali su izvan ograde, ali šejtan i dalje nije mirovao. Ovdje je i Ruh bio aktivan i upustio se u borbu. Na koncu šejtan je otjeran. Ruh je stigao Hakku, to je bio Vuslet. Ko stigne dovde nazvan je merdi kamil (Onaj koji je postigao cilj). Na ovaj način se postane i postigne Muršidi kamil, savršeni (potpuni) čovjek. Sada je jasno na koji način se bori Ehli tevhid i kako postupa na putovanju uzdizanja prema Tvorcu Allahu, dž.š. Pazi se i ti, Fevzija kaže autor sebi i nikada ne dopusti da ti se pojavi umišljenost pretjerivanje (udžib i murailuk). Ako se u jednog čovjeka koji korača putem uzdizanja ne pojavi hal (naročito stanje i prizori), on treba da bude ustrajan i u obavljanju Sunneta i da se ne udaljuje od Šerijata. Ako neko govori o halu i o vadždu, a ne drži se Sunneta on je Ehli istidradž (postepeno spuštanje u propast). Kad bi se takav digao u oblak, nemoj se zavesti. Ako možeš podsijeci mu krila neka padne. Ukratko, bez Šerijata nema ni Tarikata, ni uzdizanja. Farz, vadžib i sunnet, i ono sa čime se bude zaduženo (vird i emanet), treba stalno provoditi. Ne reci ovo je sitno a ovo krupno, ili ovo je važno, a ovo nije važno. Ne radi što je mekruh i haram. Bježi od svega što je loše. Bježi i od bid'ata (novotarija). Imaju kitabi čitaj ih, i po tome postupaj. Nemoj samo učiti a to u djelo ne sprovoditi: ode ti vrijeme uzalud. Nema Tarikata bez Šerijata. Nemoj da te prevare i zavedu